Bichas pretas

HANDLES, AFFECTIONS AND SOCIABILITY IN THE PERIPHERIES OF RIO DE JANEIRO AND PORTO VELHO

Authors

  • Wilson Guilherme Dias Pereira Universidade Federal de Rondônia - UNIR
  • Paulo Melgaço da Silva Junior Prefeitura Municipal de Duque de Caxias, RJ. Fundação Teatro Municipal do Rio de Janeiro; PPGEAC – UNIRIO
  • Tarciso Manfrenatti de Souza Teixeira Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ); Rede Pública de Educação do Estado e Município do Rio de Janeiro
  • Marcio Caetano Universidade Federal de Pelotas - UFPel http://orcid.org/0000-0002-4128-8229

DOI:

https://doi.org/10.53282/sulsul.v1i02.751

Keywords:

race, masculinities, peripheries, social class

Abstract

This article aims to reflect on the social interactions of black fagots in the peripheries of two Brazilian cities: Rio de Janeiro (RJ) and Porto Velho (RO). For this purpose, we sought the elements to analyze the data produced from participant observations loaded with our personal formulations and the result of experiences lived over the years 2019 and 2020 in the theoretical framework of the Studies of Masculinities at their intersections with race and social class. In this way, thinking about black fags from black masculinities means contesting patterns and regulations of the essentialized senses of being a man and opening up possibilities of knowing sociability spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wilson Guilherme Dias Pereira, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Graduando em Direito pela Faculdade Interamericana de Porto Velho; Estagiário de Direito no Ministério Público do Trabalho; Assessor Estadual de Políticas Públicas para Crianças e Adolescentes na Secretaria de Estado de Assistência e do Desenvolvimento Social - SEAS/Rondônia (2016-2019); Presidente do Conselho Estadual dos Direitos da Criança e do Adolescente de Rondônia (2019); Conselheiro Estadual de Direitos Humanos (2019); Conselheiro Estadual de Desporto e Lazer - CONEDEL (2018-2019); Membro do Grupo de Pesquisa e Ativista Audre Lorde da Universidade Federal de Rondônia (UNIR).

Paulo Melgaço da Silva Junior, Prefeitura Municipal de Duque de Caxias, RJ. Fundação Teatro Municipal do Rio de Janeiro; PPGEAC – UNIRIO

Pós-doutor em Educação pela UFRJ sob orientação do Prof. Dr. Antônio Flávio Moreira. Doutor em Educação pela UFRJ (2014). Professor da SME Duque de Caxias, professor e pesquisador da Escola Estadual de Dança Maria Olenewa pertencente à Fundação Teatro Municipal do Rio de Janeiro e docente colaborador do PPGEAC – UNIRIO. Atua principalmente nos seguintes temas: currículo, cotidiano escola, educação fundamental, orientação sexual, sexualidades, masculinidades, artes e dança.

Tarciso Manfrenatti de Souza Teixeira, Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ); Rede Pública de Educação do Estado e Município do Rio de Janeiro

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) e professor de Línguas Portuguesa e Inglesa na Rede Pública de Educação do Estado e Município do Rio de Janeiro. Membro do Laboratório de Estudos de Gênero, Educação e Sexualidades (LEGESEX) e pesquisa os seguintes temas: educação e relações étnico-raciais; masculinidades; população LGBT; estudos decoloniais e cotidiano escolar.

Marcio Caetano, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Pós-doutor em Currículo e Narrativas Audiovisuais, com apoio do PNPD-CAPES, no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e sob supervisão da Profa. Dra. Conceição Soares. Coordenador do Centro de Memória LGBTI João Antônio Mascarenhas (UFPEL/FURG/UFES/UFOB). Graduado em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), com mestrado e doutorado em educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Como parte dos estudos de pós-graduação, realizou estágio no Programa de Estudios Feministas do Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades da Universidad Nacional Autónoma de México (CEIICH- UNAM). Docente na Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Colaborador no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Os seus temas de interesse e pesquisa são: 1. currículos e culturas; 2. masculinidade(s) e 3. população lésbica, gay, bissexual, travesti e transexual e 4. estudos decoloniais e subalternos.

References

BARNARD, Ian. Queer race. Nova York: Lang, 2004.
BRANDÃO, Carlos. O que é educação. São Paulo: Abril Cultura & Brasiliense, 1985.
CRENSHAW, Kimberlé. A interseccionalidade na discriminação de raça e gênero. In: VV. AA. Cruzamento: raça e gênero. Brasília, DF: UNIFEM. 2004
CAETANO, Marcio, TEIXEIRA, Tarciso.; SILVA JUNIOR, Paulo. Bichas pretas e negões: seus fazeres curriculares em escolas das periferias. Revista Teias. v. 20, n. 59, pp. 39-55 out/dez 2019.
CAETANO, Marcio. Performatividades Reguladas: heteronormatividade, narrativas biográficas e educação. Curitiba: Appris, 2016.
CONNELL, Raewyn W. Políticas de masculinidade. Educação e Realidade, v. 20, n. 2, p. 185-206, jul./dez. 1995.
CONNELL, Raewyn W. Gênero em termos reais. São Paulo: nVersos, 2016.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2018.
GARCIA, Estebán Andrés. Políticas e prazeres dos fluidos masculinos: barebacking, esportes de risco e terrorismo biológico”. In: DÍAZ-BENÍTEZ, Maria Elvira & FIGARI, Carlos Eduardo (Org.). Prazeres Dissidentes. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
MBEMBE, Achile. Crítica da razão negra. Portugal: Antigona, 2014.
O`DONNELL, Mike.; SHARP, Sue. Uncertain Masculinities. Londres: Routledge, 2002.
OLIVEIRA, Tiago. Preto e Pobre, duplamente marginal: etnografando homens no contexto da pegação em João Pessoa, PB. In: VI Colóquio Internacional de Ciências Sociais, 2012, Natal. Anais do IV Ciclo de Estudos em Ciências Sociais da UFRN, 2012. v. 1. p. 1-14.
OLIVEIRA, Tiago.; NASCIMENTO, Simone. Corpo aberto, rua sem saída. Cartografia da pegação em João Pessoa. Sexualidad, Salud y Sociedad. RJ, p. 44-66, 2015.
OLIVEIRA, Megg. O diabo em forma de gente: (r)existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. The invention of women: making an African sense of western gender discourses. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. Visualizing the Body: Western Theories and African Subjects in: COETZEE, Peter H.; ROUX, Abraham P. J. (eds). The African Philosophy Reader. New York: Routledge, 2002, p. 391-415. Tradução para uso didático de wanderson flor do nascimento.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: Conselho Latino-americano de Ciências Sociais - CLACSO, 2005.
RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Suely Carneiro; Polén, 2019.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Orgs.) Epistemologias dos Sul. São Paulo: Editora Cortez, 2012.
SILVA JUNIOR, Paulo Melgaço; BRITO, Leandro. Masculinidades performativas no contexto escolar: entre regulações, tensões e subversões. Revista Áskesis v.7 n.1 pp 26 -38 Jan./Jun. 2018.
SILVA JUNIOR, Paulo Melgaço; CAETANO, Marcio; GOULART, Treyce. Famílias, masculinidades e racialidades na escola: provocações queer e decoloniais. Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 45, p. 127-143, jan./abr. 2016
SOUZA, Tedson da Silva. “Fazer banheirão”: a dinâmica das interações homoeróticas nos sanitários públicos de Salvador. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.
TEIXEIRA, Tarciso Mafrenatti. Por uma (r)existência bicha na educação: narrativas (auto)biográficas de bichas pretas faveladas. In: V Seminário Internacional Enlaçando Sexualidades. Salvador: Realize, v. 1, 2017.

Published

2020-09-30

How to Cite

DIAS PEREIRA, Wilson Guilherme; MELGAÇO DA SILVA JUNIOR, Paulo; MANFRENATTI DE SOUZA TEIXEIRA, Tarciso; CAETANO, Marcio. Bichas pretas: HANDLES, AFFECTIONS AND SOCIABILITY IN THE PERIPHERIES OF RIO DE JANEIRO AND PORTO VELHO. Brasil Profundo, [S. l.], v. 1, n. 02, p. 39–56, 2020. DOI: 10.53282/sulsul.v1i02.751. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/751. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Fluxo contínuo

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.