Vestígio e memória lésbica nas entranhas do mundo
DOI:
https://doi.org/10.53282/sulsul.v2i02.888Keywords:
visual art, lesbian artists, photography, feminist epistemologiesAbstract
The article investigates the photographic records of Ana Mendieta, Zanele Muholi and Jade Marra, three women from the global south. To investigate their works, this study starts from the ideas of third-world feminist theorists such as Gloria Anzaldúa and Karina Vergara Sanches. In addition to bringing the thoughts of Silvia Federici, Simone de Beauvoir, Linda Noclin and Roberta Barros to help us in the complex readings of images about lesbian representation and visibility. We work with Rita Irwin's concept of A/r/tography that subverts central hegemonic issues of white academicism to the construction of new feminist epistemologies.
Downloads
References
ANZALDÚA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do Terceiro Mundo. Tradução de Édna de Marco. Revista Estudos Feministas. v. 8, n. 1, p. 229-236, 2000.
________________. Borderlands/La Frontera: The new mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books, 1987.
BARROS, Roberta. Elogio ao toque ou como falar de arte feminista à brasileira. Rio de Janeiro: Ed. Relacionarte, 2016.
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo. A experiência vivida. Lisboa: Livraria Bertrand, 1976.
BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
DIAS, B.; IRWIN, R. L. (Orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vagalumes. Tradução de Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: editora UFMG, 2011.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa. Mulheres, Corpo e Acumulação Primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.
FLUSSER, Vilém. Gestos. São Paulo: Annablume, 2014.
FOSTER, Hall. Vision and Visuality. Seattle: Bay Press, 1988.
FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos. In: Ética, sexualidade e política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
GIUNTA, A. A virada iconográfica: a desnormalização dos corpos e sensibilidades na obra de artistas latino-americanas. In: FAJARDO-
HILL, C.; GIUNTA, A. Mulheres radicais: arte latino-americana, 1960-1985. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018, pp.29-34.
MARRA, Jade. Mineira Jade Marra estreia mostra individual nesta quinta. Thiago Pereira. Hoje em Dia. Online. 25 de Janeiro de 2018. Disponível em: https://www.hojeemdia.com.br/almanaque/mineira-jade-marra-estreia-mostra-individual-nesta-quinta-1.591884
MONDZAIN, Marie-José. A imagem pode matar? Lisboa: Nova Vega, Limitada, 2009.
MUHOLI, Zanele. Exhibitions. Isilumo Siyaluma. The ORMS Photographic Blog. Cape Town, 1 de novembro de 2011. Disponível em: https://blog.ormsdirect.co.za/exhibition-isilumo-siyaluma-by-zanele-muholi/
MUNIZ-REED, Ivan. Pensamentos sobre práticas curatoriais no giro decolonial. In MASP Afterall. Arte e descolonização, 2019.
NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? Tradução de Juliana Vacaro. São Paulo: Edições Aurora, 2016. Disponível em: http://www.edicoesaurora.com/ensaios/Ensaio6.pdf
POLLOCK, Griselda. A modernidade e os espaços da feminilidade. In: MACEDO, Ana Gabriela e RAYNER, Francesca. Gênero, cultura visual e performance. Antologia crítica. Portugal, Edições Humus, 2011. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/23585/1/Genero%20Cultura%20Visual%20Performance.pdf
REGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismo, escrita de si e invenções de subjetividade. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.
REIS, Paulo Roberto de Oliveira. Construção do Olhar pelas Exposições. ArtSensorium. Vol. 01. junho, 2014.
RICH, Adrienne. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Tradução: Carlos Guilherme do Valle. In: Revista Bagoas, n. 05, p. 17-44, 2010.
SANCHES, Karina Vergara. Lesbofeminismo. (2015).
_________. Sin Heterosexualidad Obligatoria no hay capitalism. La critica. 04 de setembro de 2015. Disponível em: http://www.la-critica.org/sin-heterosexualidad-obligatoria-no-hay-capitalismo/