QUESTIONING CHANGES ABOUT THE PROBLEMATICS OF SCHOOL PHYSICAL EDUCATION IN THE PROFESSIONAL MASTERS PROGRAM IN PHYSICAL EDUCATION IN A NATIONAL NETWORK (PROEF): DECOLONIAL CURRICULUM ACTS AT THE MUZAMBINHO POLE OF IFSULDEMINAS

atos de currículo decolonial no polo muzambinho do ifsuldeminas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53282/sul-sul.v5i1.1024

Abstract

In this essay, we aim to uncover the political-pedagogical experience of the constitution of curriculum acts for the Professional Master's in Physical Education course at the IFSULDEMINAS campus Muzambinho, with regard to the subject of Problematics of School Physical Education. Thus, the following sessions were presented in the reflective text: questioning alterities that emerge from this writing; the founding trajectories for the subject of Problematics of School Physical Education at PROEF – Polo Muzambinho; bibliographic inventory and dimensions of didactics in evidence of colonization of technical-instrumental rationality; the (in)visibility of decolonial thinking in PROEF dissertations and the affirmation of a thematic integrative axis in epistemic transgression; and to conclude: for scientific production in critical, transgressive and decolonial School Physical Education. We argue that the dissertations produced at PROEF need to transgress the process of producing technical-instrumental knowledge to build epistemic bases that transform Physical Education classes into everyday school life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samara Moura Barreto , Instituto Federal do Ceará

Licenciada em Educação Física. Mestra e Doutora em Educação. Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) – campus Fortaleza. Coordenadora de Formação e Práticas Educativas do Departamento de Educação Física do IFCE. Editora da Revista de Educação Física, Saúde e Exercício Físico (REFISE). Secretária Estadual do Ceará no Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Docente colaboradora do Mestrado Profissional em Educação Física (ProEF - IFSULDEMINAS). Membra dos Grupos de Pesquisa: Educação, Saúde e Exercício Físico (IFCE); Educação, História e Saúde Coletiva (UECE); Pesquisa em Educação Física Escolar e Processos Formativos Colaborativos (UFC); Grupo de Estudos EscolaR (UNICAMP); Grupo de Estudos e Pesquisas de Professores(as) de Educação Física (IFSULDEMINAS).

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de São Paulo

Doutor em Educação Física pela Universidade São Judas. Pós-Doutor em Educação pela USP. Docente de Educação Física do Instituto Federal de São Paulo. Colaborador dos programas de Mestrado Profissional em Educação Física (IFSULDEMINAS) e Mestrado acadêmico em Educação Física (UNIVASF). 

References

XXX.

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

ARAÚJO, João Gabriel Eugênio; BATISTA, Cleyton; MOURA, Diego Luz. Exergames na Educação Física: uma revisão sistemática. Movimento. Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 529-542, 2017. ARAÚJO, Samuel Nascimento; ROCHA, Leandro Oliveira; BOSSLE, Fabiano. Os conteúdos de ensino da Educação Física Escolar: um estudo de revisão dos periódicos nacionais da área 21. Motrivivência. Florianópolis, v. 29, n. 51, p. 205-221, 2017.

BRACHT, Valter et al. A Educação Física Escolar como tema da produção do conhecimento dos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte 1. Movimento. Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 11-34, 2011. BRACHT, Valter et al. A Educação Física Escolar como tema da produção do conhecimento dos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte 2. Movimento. Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 11-37, 2012.

BRAUN, Virginia; CLARKE; Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2. p. 77-101. 2006.

CANDAU, Vera Maria (Org.). A didática em questão. Vozes, 1983.

CASTRO, Mariana Oliveira Rabelo; TELLES, Silvio de Cassio Costa. Inclusão de alunos com deficiência nas aulas de Educação Física em escolas públicas regulares do Brasil: uma revisão sistemática da literatura. Motrivivência. Florianópolis, v. 32, n. 62, p. 1-20, 2020.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 6.ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

XXX; XXX; XXX.

CUNHA, Luciana Medeiros da. Dispositivos de mediação biográfica: a formação de jovens na educação profissional. 2019. 197f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa [online]. 2006, v. 32, n. 2 [Acessado 8 Outubro 2022] , pp. 359-371. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200011>. Epub 21 Nov 2006. ISSN 1678-4634. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200011.

FARIAS, Uirá de Siqueira et al. Educação física escolar na educação infantil: uma revisão sistemática. Pensar a Prática. Goiânia, v. 24, e65497, 2021.

FARIAS, Uirá de Siqueira et al. Análise da produção do conhecimento sobre a Educação Física na Educação Infantil. Movimento. Porto Alegre, v. 25, e25058, 2019.

FONSECA, Michele Pereira de Souza; BRITO, Leandro Teofilo. Por uma perspectiva inclusiva na Educação Física Escolar. In: CARVALHO, Rosa Malena de Araújo; PALMA, Alexandre; CAVALCANTI, André dos Santos Souza. Educação Física, soberania popular, ciência e vida. Niterói: Intertexto, 2022. p. 69-83.

FREIRE, Juliana de Oliveira; BARRETO, Aldecilene Cerqueira; WIGGERS, Ingrid Dittrich. Currículo e prática pedagógica no cotidiano escolar da Educação Física: uma revisão em periódicos nacionais. Movimento. Porto Alegre, v. 26, e26019, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma aprendizagem crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos cur¬rículos. Currículo sem Fronteiras. Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 98-109, 2012.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras, 2019.

MACEDO, Roberto Sidnei. A pesquisa e o acontecimento: compreender situações, experiências e saberes acontecimentais. Salvador: Edufba, 2016.

XXX.

XXX.

XXX; XXX; XXX.

XXX; XXX.

XXX; XXX.

XXX; XXX.

XXX; XXX; XXX.

XXX; XXX; XXX.

MARIANO, Misma Lima; PARENTE; Maria Larissy da Cruz; XAVIER JÚNIOR, Jayme Felix. O ensino da ginástica na Educação Física: uma revisão sistemática. Motrivivência. Florianópolis, v. 31, n. 60, p. 1-17, 2019.

MATOS, Naiara da Rocha et al. Discussão de gênero nas aulas de Educação Física: uma revisão sistemática. Motrivivência. Florianópolis, v. 28, n. 47, p. 261-277, 2016.

MENDONÇA, Giuliano Pablo Almeida; FREIRE, Elisabete dos Santos; MIRANDA, Maria Luiza de Jesus. Relações étnico-raciais e Educação Física escolar: uma revisão integrativa de teses e dissertações. Motrivivência. Florianópolis, v. 32, n. 63, p. 1-20, 2020.

MORAES E SILVA, Marcelo; MEDEIROS, Daniele Cristina Carqueijeiro; QUITZAU, Evelise Amgarten. Educação Física Escolar: espaço de questionamento das masculinidades hegemônicas? Cadernos de Formação RBCE. v. 11, n. 2, p. 25-36, 2020.

MOREIRA, Vinícius dos Santos et al. A publicação científica sobre avaliação na Educação Física Escolar: uma revisão integrativa. Colloquium: health and education. Mooca (SP), v. 1, n. 1, p. 1-18, 2021.

MOURA, Diego Luz et al. O ensino de lutas na Educação Física Escolar: uma revisão sistemática da literatura. Pensar a Prática. Goiânia, v. 22, e51677, 2019.

NUNES, Luciana Oliveira; ZILBERSTEIN, Jacqueline; BOSSLE, Fabiano. Educação Física Escolar, anos iniciais e aprendizagens: uma revisão de literatura em periódicos nacionais. Motrivivência. Florianópolis, v. 34, n. 65, p. 1-16, 2022.

NUNES, Luciana Oliveira et al. Planejamento de ensino e Educação Física: uma revisão de literatura em periódicos nacionais. Motrivivência. Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 280-294, 2017.

PASSEGGI, Maria da Conceição; OLIVEIRA, Roberta; CUNHA, Luciana. Constituição de fontes para a pesquisa qualitativa em educação: grupo reflexivo de mediação biográfica e quadro de escuta. In: Congresso Ibero-Americano em Investigação qualitativa, 7, 2018, Fortaleza, CE. Atas [...]. Fortaleza, CE, 2018, p. 657-665.

PELUSO, Débora Leonel et al. Educação Física na educação (inclusiva?) de jovens e adultos: um retrato da produção científica na área. Motrivivência. Florianópolis, v. 32, n. 63, p. 1-20, 2020. SKOLAUDE, Lucas Silva; CANON-BUITRAGO, Edwin Alexander; BOSSLE, Fabiano. A Educação Física na educação escolar indígena: a produção acadêmico-científica na área 21 como perspectiva de diálogo e (re)conhecimento intercultural. Movimento. Porto Alegre, v. 26, e26009, 2020.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do Currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SOUZA, Edilson Fernandes. Tese autobiográfica: os procedimentos para o constructo do “eu” fonte. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 5, n. 14, p. 777-795, 29 jun. 2020.

TAVARES, Natacha da Silva; WITTIZORECKI, Elisandro Schultz; MOLINA NETO, Vicente. Educação Física nos anos finais do Ensino Fundamental, suas formas e seus lugares no currículo escolar: um estudo de revisão. Movimento. Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 275-290, 2018.

VAGO, Tarcísio Mauro. Uma polifonia da Educação Física para o dia que nascerá: sonhar mais, crer no improvável, desejar coisas bonitas que não existem e alargar fronteiras. In: CARVALHO, Rosa Malena de Araújo; PALMA, Alexandre; CAVALCANTI, André dos Santos Souza. Educação Física, soberania popular, ciência e vida. Niterói: Intertexto, 2022. p. 38-54.

Published

2024-10-03

How to Cite

BARRETO , Samara Moura; TEIXEIRA MALDONADO, Daniel. QUESTIONING CHANGES ABOUT THE PROBLEMATICS OF SCHOOL PHYSICAL EDUCATION IN THE PROFESSIONAL MASTERS PROGRAM IN PHYSICAL EDUCATION IN A NATIONAL NETWORK (PROEF): DECOLONIAL CURRICULUM ACTS AT THE MUZAMBINHO POLE OF IFSULDEMINAS: atos de currículo decolonial no polo muzambinho do ifsuldeminas. Brasil Profundo, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 198–219, 2024. DOI: 10.53282/sul-sul.v5i1.1024. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/1024. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Vol 05 N. 01 - DOSSIÊ EDUCAÇÃO, DECOLONIALIDADE E JUSTIÇA SOCIAL