Digital Technologies and School Education:

critical perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53282/sulsul.v1i01.655

Keywords:

Digital Technologies, Cognitive Ecology, Systematic Literature Review

Abstract

The present theoretical-analytical article reflects about Digital Technologies as a means for knowledge production in the field of Education in light of the cognitive ecology. It presents, as an epistemological framework, the political-philosophical nature of those technologies in the perspective of a human-machine intermingle movement that provides agents with spaces to make new models of learning possible in the school. Regarding methodologies, the article is based on an integrative literature review of publications from the subprojects of the research project “Technologies, (Multi)literacies and Teacher Training”. The tools used for information construction where “Cirrus”, “Tendência” and “Links” interfaces, components of the online software “Voyant Tools”. We found a solid intellectual production derived from intervention-based research carried by the Project’s members between 2018 and 2019 that confirms the importance of establishing new socio-interactive configurations for collaborative knowledge construction.

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Author Biography

Úrsula Cunha Anecleto, UNEB/UEFS

Doutora em Educação na linha de pesquisa Estudos Culturais, pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestra em Crítica Cultural na linha de pesquisa Letramento, Identidade e Formação do Professor, pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Especialista em Especialização em Metodologia do Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira (FACINTER). Graduada em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Atualmente, é coordenadora e docente no Mestrado Profissional em Educação e Diversidade (MPED/UNEB), docente colaboradora no Mestrado em Estudos Linguísticos na Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), docente de Prática Pedagógica, Estágio em Língua Portuguesa, Tecnologias da Informação e Comunicação e Fundamentos Metodológicos da Língua Portuguesa (UNEB/ campus XIV / campus XI), nos cursos de graduação da Universidade Aberta no Brasil (UAB) e do Plano Nacional de Formação de Professores (PARFOR/UNEB). É vice líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em (Multi)letramentos, Educação e Tecnologias na UNEB (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/5640144801632064). Atuou como formadora no programa Pró-letramento Bahia, polo Barreiras (UNEB), no curso de Especialização em Educação Profissional (UNEB/campus XVI) e no Curso de Aperfeiçoamento em Tecnologias Educacionais (CATE/UNEB/SEC). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e Linguística Aplicada, e na área de Pedagogia, atuando principalmente nos seguintes campos: Ensino de Língua Portuguesa, Prática Pedagógica, Teoria do Agir Comunicativo, Multiletramentos, TIC e ensino e Estudos Culturais.

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Published

2020-05-28

How to Cite

ANECLETO, Úrsula Cunha. Digital Technologies and School Education:: critical perspectives. Brasil Profundo, [S. l.], v. 1, n. 01, p. 104–123, 2020. DOI: 10.53282/sulsul.v1i01.655. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/655. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Vol. 01 N. 01 - Sociedade crítica: pensamento e transformação do presente