Digital Technologies and School Education:
critical perspectives
DOI:
https://doi.org/10.53282/sulsul.v1i01.655Keywords:
Digital Technologies, Cognitive Ecology, Systematic Literature ReviewAbstract
The present theoretical-analytical article reflects about Digital Technologies as a means for knowledge production in the field of Education in light of the cognitive ecology. It presents, as an epistemological framework, the political-philosophical nature of those technologies in the perspective of a human-machine intermingle movement that provides agents with spaces to make new models of learning possible in the school. Regarding methodologies, the article is based on an integrative literature review of publications from the subprojects of the research project “Technologies, (Multi)literacies and Teacher Training”. The tools used for information construction where “Cirrus”, “Tendência” and “Links” interfaces, components of the online software “Voyant Tools”. We found a solid intellectual production derived from intervention-based research carried by the Project’s members between 2018 and 2019 that confirms the importance of establishing new socio-interactive configurations for collaborative knowledge construction.
Downloads
References
BUZATO, Marcelo. Letramentos digitais e formação de professores. In: III Congresso Ibero-Americano EucaRede: Educação, Internet e Oportunidade. Memorial da América Latina, São Paulo, BRASIL, 29 a 30 de maio de 2006. Disponível em: https://www.academia.edu//Letramentos. Acesso em: 03 maio 2020.
CANCLINI, Néstor Garcia. Diferentes, desiguais e desconectados: mapa da interculturalidade. Trad. Luiz Sérgio Henriques. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2015.
CARNEIRO, Anderson dos Santos; ANECLETO, Úrsula Cunha. Formação permanente de professores e mediação pedagógica: reflexões sobre o curso UPTE por professores da rede pública de ensino do estado da Bahia. Anais do II Encontro Regional Norte-Nordeste ABCiber. Disponível em: https://eventos.set.edu.. Acesso em: 04 maio 2020.
CASTELLS, Manuel. A cultura da virtualidade real: a integração da comunicação eletrônica, o fim da audiência de massa e o surgimento de redes interativas. In: CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Trad. Roneide Venancio Majer. 6 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.p.413-466.
CUPANI, Alberto. Filosofia da tecnologia: um convite. 3 ed. Florianópolis: Editora UFSC, 2016.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 1, Rio de Janeiro (RJ): Editora 34, 1995.
GÓMEZ, Ángel. Educação na era digital: a escola educativa.Trad. Marisa Guedes. Porto Alegre: Penso, 2015.
HANNOUN, Hubert. Educação: certezas e apostas.São Paulo: UNESP, 1998.
LEMOS, André. Prefácio. In: BONILLA, Maria Helena Silveira; PRETTO, Nelson De Luca (Orgs.). Inclusão digital: polêmica contemporânea.Salvador: EDUFBA, 2011.p.15-21.
LÉVY, Pierre. As Tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Trad. Carlos Irineu da Costa. 15 reimpressão. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2008.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. 3ed. 2 reimpressão. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2014.
MCLUHAN, Marshall. McLuhan por McLuhan: conferências e entrevistas. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Sequência didática interativa no processo de formação de professores. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.
SILVA, Obdália Santana Ferraz; ANECLETO, Úrsula Cunha. Multiletramentos. In: MILL, Daniel (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de Educação a Distância. Campinas (SP): Papirus, 2018.p.463-467.
SILVA, Obdália Santana Ferraz; ANECLETO, Úrsula Cunha. Formação docente na cultura digital: por uma prática pedagógica ética e humanista. In: JEREZ, Sergio Alejandro Rodríguez. Enseñar y educar en la civilización digital. Bogotá (Colômbia): Universidad Sergio Aborleda, 2019. p.123-142.
SOUZA, Marcela Tavares; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Raquel. Revisão integrativa: o que é e como se faz. Revista Einstein, v. 8, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ei-eins-8-1-0102.pdf. Acesso em: 10 maio 2020.