The history of the Interdisciplinary Bachelor's Degree in Humanities in the process of expansion of federal public universities in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.53282/sulsul.v2i02.898Keywords:
university expansion, social inclusion, social democratization, challenges.Abstract
This article analyzes the expansion process of the Brazilian public university, having as reference the experience of the Federal University of Vales do Jequitinhonha (UFVJM) and the conduction of the Interdisciplinary Bachelor in Humanities course, Campus JK. Diamantina, MG, Brazil. In it, the authors reflect on the educational challenges of interdisciplinarity and, above all, discuss the challenges of social inclusion as a condition for social democratization. The authors, former course coordinators, narrate the trajectories and the pedagogical practice lived with the social subjects who arrive at the university, black, non-hetero normative, low social class working men and women, the need for epistemic breaks and the importance of doing education as an act committed to social transformation. As an experience report, the text registers, describes, discusses the paths built and the obstacles of public education, free and socially referenced in a country that, historically, denies its people the social right to education. Nevertheless, they point to the multiple possibilities that 'dissident bodies' produce of knowledge, affection, knowledge when the dialogue between the university and those who arrive opens up as a methodological and pedagogical path, ensuring that differences can be recognized.
Downloads
References
ARRAYO, M. Política educacional e desigualdades: a procura de novos significados. Edu. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1381-1416, out.-dez. 2010.
BAPTISTA, Carolinne Montes et al. O Estado da arte sobre o REUNI. XIII Coloquio de Gestión Universitaria en Américas. 2013 Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/114850/2013278%20-%20O%20estado%20da%20arte%20sobre%20o%20Reuni.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 1 mar de 2021.
FAZENDA, Ivani C. Arantes. A aquisição de uma formação interdisciplinar de professores. In: _____(org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas, SP: Papirus, 2012b.
FAZENDA, Ivani C. Arantes. Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 2012a.
FRIGOTTO, G. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. In: BIANCHETTI. L., JANTSCH. A. Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes. 1995.
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
hooks, b. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 6 Ed, 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019.
Brasília: Inep, 2020. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse>. Acesso em: 10.02.2021.
LIMA, Josélia Barroso Queiroz. O poder masculino na esfera da universidade pública. Argentina. Revista Eletrônica. Vol.5 No.1. 2018.
Enero – junio.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP nº. 01, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file>. Acesso em: 1 de março de 2021.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP nº. 02, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file>. Acesso em: 1 de março de 2021.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. UFVJM. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Ciências Humanas. 2019. Disponível em: <http://www.ufvjm.edu.br/prograd/projetos-pedagogicos.html>. Acesso em: 1 de março de 2021.
POMBO, Olga. Práticas interdisciplinares. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, nº 15, jan/jun 2006, p. 208-249.
SANTOS, B. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 9.ed. São Paulo: Cortez, 2003.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade do século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2004.
SAVIANI, Dermeval. A Expansão do Ensino Superior no Brasil: Mudanças e Continuidades. Poíesis Pedagógica. v.8, n. 2 ago./dez. 2010; p. 4-17.