Ressonâncias Coloniais, Estudos De(s)coloniais e Educação do Campo: apontamentos para uma agência investigativa numa Escola Família Agrícola, em Angical-Ba

Authors

  • Cátia Fernanda de Oliveira Passos Universidade Federal do Oeste da Bahia
  • Terezinha Oliveira Santos Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB)

DOI:

https://doi.org/10.53282/sulsul.v1i02.765

Keywords:

Coloniality, Alterity, Teacher training, Rural education.

Abstract

ABSTRACT: Although colonialism is an outdated form of government, its resonances remain, excluding peoples and perpetuating the path of power relations, political and economic domination. On the other hand, studies of postmodernity appear in the midst of these turbulences and signal a social recontextualization marked by insurgencies of marginalized historical bodies in confronting the exclusions that have their structural basis in racism. In view of this scenario, based on a theoretical/bibliographic approach, anchored in Decolonial Studies, this article seeks to reflect on those tensions that are constantly being updated in daily practices. These practices are also in the classrooms, in their intersectionality of race, language, ethnicity, gender, territoriality, etc. Thus, the present study brings in its last lines, the dialogue of these theoretical debates with the Education of the Field, specified in the Escola Família Agrícola of Angical-Ba and the challenges of the teacher formation constitute investigative notes of an ongoing research, allocated in the Academic Master of the Graduate Program in Human and Social Sciences, in the Universidade Federal do Oeste da Bahia.

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Author Biographies

Cátia Fernanda de Oliveira Passos, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Licenciada em Letras Vernáculas pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB); Especialista em Estudos Linguísticos: Leitura e Produção Textual (UNEB). Atualmente  é mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB) e integrante do Grupo de Pesquisa Corpus Possíveis (Centro de Humanidades/Universidade Federal do Oeste da Bahia)

Terezinha Oliveira Santos, Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB)

Professora Adjunta da Universidade Federal do Oeste da Bahia, docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas e Sociais da Universidade Estadual do Oeste da Bahia (PPGCHS/UFOB); Líder do Grupo de Pesquisa Corpus Possíveis (CEHU/UFOB).

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Published

2020-10-01

How to Cite

PASSOS, Cátia Fernanda de Oliveira; SANTOS, Terezinha Oliveira. Ressonâncias Coloniais, Estudos De(s)coloniais e Educação do Campo: apontamentos para uma agência investigativa numa Escola Família Agrícola, em Angical-Ba. Brasil Profundo, [S. l.], v. 1, n. 02, p. 04–23, 2020. DOI: 10.53282/sulsul.v1i02.765. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/765. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Fluxo contínuo

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