DECOLONIAL EDUCATIONAL THOUGHT AND OTHER PERSPECTIVES FOR THE CURRICULUM AND UNIVERSITY TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53282/sul-sul.v5i1.1020

Keywords:

Contemporaneity, Decolonial Thought, Curriculum, Education

Abstract

In the context of contemporary studies on education and coloniality, there is a recognized need to reassess the history of Abya Ayla in order to revise the educational thought that permeates the curriculum. Accordingly, the text aims to recover the thoughts of indigenous and subaltern peoples with a view to developing a decolonial curriculum. To this end, concepts of modernity and postmodernity are discussed from a critique of Eurocentric thought. The relationship between capitalism, coloniality, and education is explored, questioning the role of educational institutions and teachers in proposing decolonial curricula. It concludes by emphasizing the importance of considering students' desires in proposing curricula in the university context, relativizing Eurocentric knowledge, and considering other ways of thinking, learning, and being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADICHIE, C. N. Meio Sol Amarelo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

DUSSEL. Enrique. Filosofías del Sur: Descolonización y Transmodernidad. Ciudad del México: Akal. 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GATTI, Bernardete Angelina. Contemporaneidade: educação, modernidade e pós- modernidade. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19 n. 50, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11995

GONZÁLEZ, Miguel Alberto. GONZÁLEZ-MONTEAGUDO, José. Descolonizar los lenguajes de los poderes. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19 n. 50, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11997

MOREIRA, Antonio Flavio. TADEU, Tomaz. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. Em: MOREIRA, Antonio Flavio. TADEU, Tomaz. (Orgs). Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

OLIVEIRA, Angelo Dantas de, NASCIMENTO, Antônio Dias e HETKOWSKI, Tânia Maria. Decolonizar o Povo para Descolonizar os Sistemas de Educação: entre as Fissuras e Semeaduras. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19 n. 50, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12042

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do Poder e Classificação Social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina S.A., 2009, p.72-117.

SALAZAR, Gabriel Herrera. Enseñanza de la historia antigua de Abya Yala desde el paradigma de la liberación. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19 n. 50, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11996

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: A formação e o sentido do Brasil. 3ª. ed. São Paulo: Global, 2015.

RIGAL, Luis; ZINGER, Sabrina; PATAGUA , Patricia Evangelina. Pedagogías criticas: el desafío de la formación de subjetividades rebeldes. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19 n. 50, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12043

WALLERSTEIN, Immanuel. Análise dos sistemas mundiais. In: GIDDENS, Anthony; TURNER, Jonathan (Org.). Teoria social Hoje. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.

WALSH, Catherine. Pedagogías Decoloniales. Práticas Insurgentes de resistir, (re) existir e (re) vivir. Editora Abya-Yala: Equador, 2017. (Serie Pensamiento Decolonial). Tomo II.

Published

2024-10-03

How to Cite

FIGUEIREDO, Camila de Souza; SALES, Mary Valda Souza. DECOLONIAL EDUCATIONAL THOUGHT AND OTHER PERSPECTIVES FOR THE CURRICULUM AND UNIVERSITY TRAINING. Brasil Profundo, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 268–281, 2024. DOI: 10.53282/sul-sul.v5i1.1020. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/1020. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Vol 05 N. 01 - DOSSIÊ EDUCAÇÃO, DECOLONIALIDADE E JUSTIÇA SOCIAL

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.