Vestígio e memória lésbica nas entranhas do mundo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53282/sulsul.v2i02.888

Keywords:

visual art, lesbian artists, photography, feminist epistemologies

Abstract

The article investigates the photographic records of Ana Mendieta, Zanele Muholi and Jade Marra, three women from the global south. To investigate their works, this study starts from the ideas of third-world feminist theorists such as Gloria Anzaldúa and Karina Vergara Sanches. In addition to bringing the thoughts of Silvia Federici, Simone de Beauvoir, Linda Noclin and Roberta Barros to help us in the complex readings of images about lesbian representation and visibility. We work with Rita Irwin's concept of A/r/tography that subverts central hegemonic issues of white academicism to the construction of new feminist epistemologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline de Macedo Manhães, UERJ

Bacharel em Português e Literaturas de Língua Portuguesa na Universidade Federal do Rio de Janeiro (2017) e pós-graduada em Fotografia e Imagem no Instituto Universitário de Pesquisa do Rio de Janeiro (IUPERJ/UCAM) (2019)

Isabel Almeida Carneiro, UERJ

Doutora pelo PPGAV/EBA/UFRJ na linha de Linguagens Visuais, Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Artes da UERJ, Especialista pela PUC-Rio em História da Arte e da Arquitetura no Brasil.

References

ANZALDÚA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do Terceiro Mundo. Tradução de Édna de Marco. Revista Estudos Feministas. v. 8, n. 1, p. 229-236, 2000.

________________. Borderlands/La Frontera: The new mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books, 1987.

BARROS, Roberta. Elogio ao toque ou como falar de arte feminista à brasileira. Rio de Janeiro: Ed. Relacionarte, 2016.

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo. A experiência vivida. Lisboa: Livraria Bertrand, 1976.

BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

DIAS, B.; IRWIN, R. L. (Orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vagalumes. Tradução de Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: editora UFMG, 2011.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa. Mulheres, Corpo e Acumulação Primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

FLUSSER, Vilém. Gestos. São Paulo: Annablume, 2014.

FOSTER, Hall. Vision and Visuality. Seattle: Bay Press, 1988.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos. In: Ética, sexualidade e política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

GIUNTA, A. A virada iconográfica: a desnormalização dos corpos e sensibilidades na obra de artistas latino-americanas. In: FAJARDO-

HILL, C.; GIUNTA, A. Mulheres radicais: arte latino-americana, 1960-1985. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018, pp.29-34.

MARRA, Jade. Mineira Jade Marra estreia mostra individual nesta quinta. Thiago Pereira. Hoje em Dia. Online. 25 de Janeiro de 2018. Disponível em: https://www.hojeemdia.com.br/almanaque/mineira-jade-marra-estreia-mostra-individual-nesta-quinta-1.591884

MONDZAIN, Marie-José. A imagem pode matar? Lisboa: Nova Vega, Limitada, 2009.

MUHOLI, Zanele. Exhibitions. Isilumo Siyaluma. The ORMS Photographic Blog. Cape Town, 1 de novembro de 2011. Disponível em: https://blog.ormsdirect.co.za/exhibition-isilumo-siyaluma-by-zanele-muholi/

MUNIZ-REED, Ivan. Pensamentos sobre práticas curatoriais no giro decolonial. In MASP Afterall. Arte e descolonização, 2019.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? Tradução de Juliana Vacaro. São Paulo: Edições Aurora, 2016. Disponível em: http://www.edicoesaurora.com/ensaios/Ensaio6.pdf

POLLOCK, Griselda. A modernidade e os espaços da feminilidade. In: MACEDO, Ana Gabriela e RAYNER, Francesca. Gênero, cultura visual e performance. Antologia crítica. Portugal, Edições Humus, 2011. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/23585/1/Genero%20Cultura%20Visual%20Performance.pdf

REGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismo, escrita de si e invenções de subjetividade. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.

REIS, Paulo Roberto de Oliveira. Construção do Olhar pelas Exposições. ArtSensorium. Vol. 01. junho, 2014.

RICH, Adrienne. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Tradução: Carlos Guilherme do Valle. In: Revista Bagoas, n. 05, p. 17-44, 2010.

SANCHES, Karina Vergara. Lesbofeminismo. (2015).

_________. Sin Heterosexualidad Obligatoria no hay capitalism. La critica. 04 de setembro de 2015. Disponível em: http://www.la-critica.org/sin-heterosexualidad-obligatoria-no-hay-capitalismo/

Published

2021-10-01

How to Cite

MANHÃES, Aline de Macedo; ALMEIDA CARNEIRO, Isabel. Vestígio e memória lésbica nas entranhas do mundo. Brasil Profundo, [S. l.], v. 2, n. 02, p. 47–67, 2021. DOI: 10.53282/sulsul.v2i02.888. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/888. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Vol. 02 N. 02 - Epistemologias e Ativismos Lésbicos no Sul Global

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.