Vestígio e memória lésbica nas entranhas do mundo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53282/sulsul.v2i02.888

Keywords:

visual art, lesbian artists, photography, feminist epistemologies

Abstract

The article investigates the photographic records of Ana Mendieta, Zanele Muholi and Jade Marra, three women from the global south. To investigate their works, this study starts from the ideas of third-world feminist theorists such as Gloria Anzaldúa and Karina Vergara Sanches. In addition to bringing the thoughts of Silvia Federici, Simone de Beauvoir, Linda Noclin and Roberta Barros to help us in the complex readings of images about lesbian representation and visibility. We work with Rita Irwin's concept of A/r/tography that subverts central hegemonic issues of white academicism to the construction of new feminist epistemologies.

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Author Biographies

Aline de Macedo Manhães, UERJ

Bacharel em Português e Literaturas de Língua Portuguesa na Universidade Federal do Rio de Janeiro (2017) e pós-graduada em Fotografia e Imagem no Instituto Universitário de Pesquisa do Rio de Janeiro (IUPERJ/UCAM) (2019)

Isabel Almeida Carneiro, UERJ

Doutora pelo PPGAV/EBA/UFRJ na linha de Linguagens Visuais, Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Artes da UERJ, Especialista pela PUC-Rio em História da Arte e da Arquitetura no Brasil.

References

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Published

2021-10-01

How to Cite

MANHÃES, Aline de Macedo; ALMEIDA CARNEIRO, Isabel. Vestígio e memória lésbica nas entranhas do mundo. Brasil Profundo, [S. l.], v. 2, n. 02, p. 47–67, 2021. DOI: 10.53282/sulsul.v2i02.888. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/888. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Vol. 02 N. 02 - Epistemologias e Ativismos Lésbicos no Sul Global

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