Unloved Methodologies
Cultural Studies for Research in Media and Gender Relations
DOI:
https://doi.org/10.53282/sulsul.v2i03.906Keywords:
Education, Alchemy, Failure, Ethical-political knowledgeAbstract
This text presents a theoretical-reflective essay on what we call unloved methodologies. We suggest alchemy instead of a ready-made recipe for the production of research with the aim of provoking debates about the contributions of methodological perspectives that permeate discussions on media and gender relations to think about research in Education. Research in Cultural Studies and Education is a practice that differs from the dimension of scientific production that applies closed, ready and conclusive methods. We focus on the production of data as the creation of other truths, of disputes over the senses and meanings attributed to gender identities and which formulate performances and perspectives in the media that educate ways of being and acting. We argue that failure is associated with alternative routes that are not included in the methodology manuals because they were not explored, are still incipient because no research has gone through there. We recognize that this proposal does not ignore the contributions hitherto provided by beloved, repeated and canonized methodologies, but indicates other interpretations. The work of using unloved methodologies is also an ethical-political proposal to produce knowledge that is transitory, variable, plural and that enters into disputes for other ways of interpreting, producing and knowing the world. The task of researching other methodologies also encourages researchers to seek other directions through the alchemy of scientific practice.
Downloads
References
BELLINI, Luzia Marta. A cultura do Serrote: quando o pensamento é abandonado na pesquisa. Caderno de apoio ao ensino, n. 1. Maringá: UEM, p.65-78, 1988.
BONIN, Iara; RIPOLL, Daniela; WORTMANN, Maria Lúcia Castagna; SANTOS, Luís Henrique Sacchi dos. Por que Estudos Culturais? Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 45. n. 2, p. 1-22, 2020.
CAETANO, Marcio Rodrigo Vale. Gênero e sexualidade: um encontro político com as epistemologias de vida e os movimentos curriculares. Tese em Educação. (Programa de Pós-Graduação em Educação) - Universidade Federal Fluminense. UFF, Niterói, 2011.
CORAZZA, Sandra Mara. Labirintos da Pesquisa. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos Investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 105-131.
FOUCAULT, Michel. Anti-Édipo: introdução à vida não-facista. In: Prefácio à edição americana do Anti-Édipo, de Gilles Deleuze e Félix Guattari [trad. F. Durand Bogaert, N. York, Viking Press, 1977]. Extraído de Carlos Henrique de Escobar (org), Dossier Deleuze. Rio de Janeiro: Hólon Editorial, 1991. Tradução de Carmem Bello a partir do texto editado na revista Magazine Littéraire , n. 257, septembre, 1988. Disponível em: https://pimentalab.milharal.org/files/2012/05/foucault_anti_edipo.pdf. Acesso em: 31 ago.2021.
GALLO, Sílvio. Sob o signo da diferença: em torno de uma educação para a singularidade. In: SILVEIRA, Rosa Maria Hessel (org). Cultura, poder e educação: um debate sobre os estudos culturais em educação. Canoas: Ulbra, 2011, p. 213-223.
HALBERSTAM, Jack. A arte queer do fracasso. Trad. Bhuvi Libanio. Recife: CEPE, 2020.
HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte/MG: Editora UFMG, 2003.
HARAWAY, Donna. Um manifesto para os Cyborgs: Ciência, Tecnologia e Feminismo socialista na década de 80. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Antropologia do Ciborgue: as vertigens do pós-humano. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p.33-118.
LISPECTOR, C. A Cidade Sitiada. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
NELSON, Cary; TREICHLER, Paula A.; GROSSBERG, Lawrence. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula : uma introdução aos estudos culturais em educação. 11. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2013. p.7-37.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O Adeus às Metanarrativas Educacionais. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis/RJ: Vozes, 1994, p. 247-258.
SWAIN, Tania Navarro. O que é lesbianismo. 1. reimp. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 2004.
TAKARA, Samilo. ACCORSI, Fernanda Amorim. Coreografias de resistência: gênero na educação. Revista Fórum Identidades. Itabaiana/SE, v.32, n.1, p. 81-96, 2020.
TIBURI, Marcia. Como derrotar o turbotecnomachonazifascismo: ou seja lá o nome que se queira dar ao mal que devemos superar. Rio de Janeiro: Record, 2020.
ZAGO, Luiz Felipe. Conhecimento em tempos de ódio: a pesquisa não fascista e a pesquisa impertinente com gênero e sexualidade. Bagoas. Natal, n. 16, p. 79-110, 2017.