Contribuições da interculturalidade crítica para a educação e a justiça social

Repensando o currículo e a formação docente

Authors

  • Ana Paula Souza Dos Anjos UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA - UNEB https://orcid.org/0000-0003-3934-0507
  • Marilde Queiroz Guedes UNIVERSIDADE FEDERAL DO OESTE DA BAHIA- UFOB

DOI:

https://doi.org/10.53282/sul-sul.v5i1.1016

Keywords:

Discriminações étnico-raciais, Interculturalidade crítica, Formação docente, Currículo

Abstract

Social and educational inequalities and ethnic-racial discrimination in Brazil constitute one of the biggest stigmas of colonization/coloniality and have challenged educators, researchers, social movements and other segments interested in the search for theoretical, epistemological and political alternatives to understand and face them. In this work, we propose to epistemologically analyze the possible contributions of critical interculturality to the curriculum and teacher training, with a view to accessing inclusive education and social justice. The reflection presented is an excerpt from the theoretical basis of the master's research (dissertation) defended at a federal university in the state of Bahia. To this end, we resorted to the theoretical contributions of some authors: Almeida (2019), Gomes (2008), Walsh (2012), Silva (2005), Lopes (2013), Nogueira (2017), Fraser (2002 ), among others. The research findings showed that ethnic-racial discrimination has taken on new faces and resulted in social, economic, cultural and educational inequalities and limited black people's access to fundamental rights that constitute the pillars of social justice. Regarding the development of new theoretical bases for education, critical interculturality has been seen as a potential paradigm for rethinking the curriculum and teacher training, considered the development of another awareness about ethnic-racial relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Souza Dos Anjos, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA - UNEB

Master's in Human and Social Sciences (UFOB/2021). Specialization in Pedagogical Coordination (2019) from UCAM and Teaching Methodology for Professional Education (2015) from UNEB/SUPROF. Graduated in Accounting Sciences (2014) and in Pedagogy, Teaching and Management of Educational Processes (2009) from the State University of Bahia, Campus IX – Barreiras. University Analyst – Pedagogue at the State University of Bahia (UNEB-Campus IX. E-mail: apanjos@uneb.br. ORCID-ID: https://orcid.org/0000-0001-9192-0037

Lattes link: http://lattes.cnpq.br/2172301374213738

Marilde Queiroz Guedes, UNIVERSIDADE FEDERAL DO OESTE DA BAHIA- UFOB

Post-Doctorate (University of Lisbon, Lisbon/PT (2018), PhD in Education: Curriculum - PUC-SP (2010). Master in Brazilian Education from the Federal University of Goiás (2001). Specialist in Higher Education Methodology from PUC- MG (1993). Graduated in Literature from the Faculty of Teacher Training of Arcoverde - PE (1982). Graduated in Pedagogy from the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Caruaru - PE (1985). IX. Permanent Professor of the Postgraduate Program in Social and Human Sciences (UFOB). 0002-9722-7505.

Lattes link: http://lattes.cnpq.br/1353574837768991

 

References

AKKARI, Abdeljalil. Educação intercultural no Brasil: entre o conservadorismo e transformações radicais. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 159-182, jan./jun. 2015.

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro/Pólen, 2019.152p.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro/Pólen, 2019. 264 p.

ASSIS, Carolina de; MARTINS, Nilza da Silva; GUEDES, Marilde Queiroz. Currículo reprodutor e currículo transgressor: uma discussão sobre formar para os direitos humanos. Revista Ensino Interdisciplinar, Mossoró-RN, v. 1, n. 3, p. 287-297, dez, 2015.

BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: SEDH-MEC-MJ-UNESCO, 2006.

BRASIL. Resolução nº 1, de 17 de junho de 2004 – Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: CNE, 2004.

BURBULES, Nicholas. Uma gramática da diferença: algumas formas de repensar a diferença e a diversidade como tópicos educacionais. In: GARCIA, R. L.; MOREIRA, A. F. B. (org). Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. Tradução: Silvana Cobucci Leite, Beth Honorato, Dinah de A. Azevedo. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 175 -206.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13 n. 37, p. 45-56, jan./abr, 2008a.

FLEURI, Reinaldo Matias. Intercultura e educação. Revista Brasileira de Educação, Santa Catarina, n. 23, p. 16-34, maio/jun/jul/ago, 2003.

FLEURI, Reinaldo Matias. Desafios de uma política intercultural de educação: a perspectiva desenvolvida pelo Núcleo Mover (UFSC). Pedagogia (UNOESTE), São Paulo, v. 3, p. 07 - 40, 2004.

FRASER, Nancy. A justiça social na globalização: redistribuição, reconhecimento e participação. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra – PT, n. 63, p. 7-20, 2002.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Tradução: Guacira Lopes Louro. Porto Alegre-RS: Artes Médicas, 1993. 208 p.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. 166 p.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2008. 79 p.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Revista Diálogo Educacional, São Paulo, v. 17, n. 5, p. 721-737, 2017.

GOMES, Nilma Lino. Descolonizar os currículos: um desafio para as pesquisas que articulem a diversidade étnico-racial e a formação docente. In: XIV Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, 2008, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre-RS: ENDIPE, 2008, p. 516-528.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo Martins Fontes, 2013. 288 p.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2019.

IVENICKI, Ana. Multiculturalismo e formação de professores: dimensões, possibilidades e desafios na contemporaneidade. Ensaio – Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 26, n. 100, p. 1151-1167, jul./set. 2018.

IVENICKI, Ana. Perspectivas multiculturais para o currículo de formação docente antirracista. Revista da ABPN, Uberlândia-MG, v. 12, n. 32, p. 30-45, mar./maio 2020.

LOPES, Alice Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade e Culturas, Porto-PT, n. 39, p. 7-23, 2013.

MENDES, Pablo Eugênio; SILVA, Gilberto Ferreira da. Educação intercultural, epistemologia latino-americana e descolonização do saber. In: XI Semana Científica UNILASALLE. Canoas-RS, 2015, Canoas. Anais ... Canoas-RS: UNILASALLE, 2015, p. 1-7.

MESSIOU, Kyriaki; et al. Learning from differences: A strategy for teacher development in respect to student diversity. School Effectiveness and School Improvement, v. 27, n. 1, p. 45-61, 2016.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. A recente produção científica sobre currículo e multiculturalismo no Brasil (1995-2000): avanços, desafios e tensões. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, p. 65-81, 2001.

NOGUEIRA, Audrey Michele. A implementação da lei nº 10.639/03 em cursos de formação de professores: o discurso institucional da UFMG. 2017. 118 p. (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. Minas Gerais, 2017.

NÓVOA, Antônio. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n.166, p. 1106-1133, 2017.

PANSINI, Flávia; NENEVÉ, Miguel. Educação multicultural e formação docente. Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 1, p. 31-48, 2008.

REIS, Darianny Araújo dos. Currículo intercultural crítico na escola: formação que produz diferença. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 18, n. 50, p, 135-150, 2017.

SANTOS, Boaventura de Souza. Conocer desde el Sur para una cultura política emancipatoria. Lima: Programa de Estudios sobre Democracia y Transformación Global, 2006. 112 p.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A poética e a política do currículo como representação. In: PACHECO, José Augusto. Políticas de integração curricular. Portugal: Porto Editora, 2000, p. 59-98.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. 2. ed. Editora Autêntica. 2005. 156 p.

SZELEI, Nikolett; TINOCA, Luiz; PINHO, Ana Sofia. Rethinking ‘cultural activities’: An examination of how teachers utilised student voice as a pedagogical tool in multicultural schools. Teaching and Teacher Education, United Kingdom, v. 79, p. 176-187, 2019.

TEIXEIRA, Anísio. Educação não é privilégio. 7. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, T. T. (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995. p. 159-177.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, 2012.

Published

2024-10-03

How to Cite

ANJOS, Ana Paula Souza Dos; QUEIROZ GUEDES, Marilde. Contribuições da interculturalidade crítica para a educação e a justiça social: Repensando o currículo e a formação docente. Brasil Profundo, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 31–50, 2024. DOI: 10.53282/sul-sul.v5i1.1016. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/1016. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Vol 05 N. 01 - DOSSIÊ EDUCAÇÃO, DECOLONIALIDADE E JUSTIÇA SOCIAL

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.