What if the university were ours? belonging, swimming pool, brothel, Instagram profiles... and other things that, in Portuguese, are written with the letter “p”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53282/sul-sul.v5i1.1019

Keywords:

bell hooks, Belonging, autobiography, Decolonization, body

Abstract

This article is an exercise in autobiographical experimentation about Education and its relationship with Belonging and the body. I bring as a theoretical foundation of autobiographical production while researching the studies of Glória Anzaldúa, Pedra Homem and Jota Mombaça. To think about the issue of belonging, I establish a dialogue with bell hooks. And, as a trigger, I use records made by Basic Education students as part of an extension project at a public University in the state of Bahia. The records aimed to respond to the provocation: “what is missing from this University for it to be ours?”. From all of this, I compose an autobiographical narrative that, I believe, helps to feel and think about how Education at the University, motivated by Modern Science, has separated body and mind, reserving a place of oblivion, or disappearance, for the former. I do not seek a detailed analysis of each record, but following the bell hooks method of composing stories with concepts, I compose a framework of discussions with dissident epistemologies that can be instruments for questioning. I therefore propose an ethical perspective for scientific production: writing with/about/from the body so that we can educate and belong.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Neilton dos Reis, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Professor Adjunto da Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2022). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2018). Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, com período sanduíche através do programa Ciências sem Fronteiras na Université Lille 1 - France (Bolsista CAPES). Sindicalizado. Desenvolve pesquisa e extensão na área de Educação, com ênfase nos seguintes temas: fazer comunidades; educação e descolonização; arte e escrita; questões de gênero/sexualidade; epistemologias para outras ciências e bio-logias. Escritor e artista visual.

References

ANZALDÚA, Glória. A vulva é uma ferida aberta e outros ensaios. Rio de Janeiro: A bolha. 2021.

SPINOZA, Baruch. Ética. Trad. Tomas Tadeu, 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2015.

ASPIS, Renata Lima. Fazer filosofia com o corpo na rua: Experimentações em pesquisa. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2021.

BECKETT, Samuel. Esperando Godot. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2017.

BOSCO, João; BLANC, Aldir. De frente pro crime. Rio de Janeiro: RCA Victor, 1975. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UNZYjt21daw&ab_channel=JoaoBoscoVEVO. Acesso em 28 de abril de 2024.

GHAHRAMANI, Zarah. Minha vida como traidora. São Paulo: Ediouro. 2007.

HOMEM, Pedra. pedra homem. profeflor. cabra fêmea... - o diário escolar do corpo performativo. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. 2018.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes. 2017.

hooks, bell. Ensinando Comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Elefante, 2021.

hooks, bell. Pertencimento: uma cultura do lugar. São Paulo: Elefante, 2022.

LORCA, Federico García. Obra poética completa. Tradução de William Angel Angel de Mello. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

MIRANDA, Eduardo. O Corpo-território & educação decolonial: proposições afro-brasileiras na invenção da docência. Salvador: Edufba, 2020.

MOMBAÇA, Jota. Não vão nos matar agora. Editora Cobogó, 2021.

Published

2024-10-03

How to Cite

DOS REIS, Neilton. What if the university were ours? belonging, swimming pool, brothel, Instagram profiles... and other things that, in Portuguese, are written with the letter “p”. Brasil Profundo, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 75–96, 2024. DOI: 10.53282/sul-sul.v5i1.1019. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/1019. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Vol 05 N. 01 - DOSSIÊ EDUCAÇÃO, DECOLONIALIDADE E JUSTIÇA SOCIAL

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.