Dyke teaching

daily disobedience in preschool and elementary school

Authors

  • Anamaria Ladeira Pereira Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ) https://orcid.org/0000-0003-1459-3508
  • Camila Santos Pereira Mestranda pelo Programa de pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). https://orcid.org/0000-0002-6149-0520
  • Fernando Pocahy Professor Associado da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ ProPEd e PPGPS, Coordenador do geni - estudos de gênero e sexualidade. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2, Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ) e Procientista (UERJ-FAPERJ). https://orcid.org/0000-0002-7884-4647

DOI:

https://doi.org/10.53282/sulsul.v2i02.889

Keywords:

lesbian teachers, dykes, preschool, elementary school, lesbophobia

Abstract

Undeniably lesbian teachers, dyke teachers, in classrooms with children, dribble the obligation of being examples of heteronormativity for the new generation and protagonize this paper. It is necessary to admit that teaching children imposes different demands than those imposed on teachers of other educational levels; nevertheless, such specificities are usually invisible as if they did not exist. The demand for the "professorinha" standard, for example, consists of innumerous pressures that have not been well identified in research, especially if combined with sexuality, race, and generation. Being a teacher of groups of students from zero to twelve years old means having to deal, on a daily basis, with unreasonable impositions about what would be acceptable clothing, haircuts, and behavior, both inside and outside the school environment. The situation gets worse when it comes to female teachers who are far from representing the model of "femininity" determined for such a function and who, at the same time, live affective-sexual relationships with other women. This article is based on an ongoing master's research, whose theoretical and methodological framework is based on the contributions of intersectional lesbian feminists and teachers-body-dissidents in children's classes. 

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Author Biographies

Anamaria Ladeira Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ)

Mestranda em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Atua no geni - estudos de gênero e sexualidade e no Núcleo de Pesquisa e Desconstrução de Gêneros (DEGENERA), ambos na UERJ. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Camila Santos Pereira, Mestranda pelo Programa de pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ).

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Bolsista Mestrado Nota 10 - FAPERJ. Especialista em Orientação Educacional (UNIASSELVI). Licenciada em Ciências Sociais (UFRGS). Integrante do geni - estudos de gênero e sexualidade e do GEETRANS - Grupo de Estudos em Educação e Transgressão.

Fernando Pocahy, Professor Associado da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ ProPEd e PPGPS, Coordenador do geni - estudos de gênero e sexualidade. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2, Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ) e Procientista (UERJ-FAPERJ).

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Professor Associado da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ ProPEd e PPGPS, Coordenador do geni - estudos de gênero e sexualidade. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2, Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ) e Procientista (UERJ-FAPERJ).

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Published

2021-10-01

How to Cite

LADEIRA PEREIRA, Anamaria; SANTOS PEREIRA, Camila; POCAHY, Fernando. Dyke teaching: daily disobedience in preschool and elementary school. Brasil Profundo, [S. l.], v. 2, n. 02, p. 132–152, 2021. DOI: 10.53282/sulsul.v2i02.889. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/889. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Vol. 02 N. 02 - Epistemologias e Ativismos Lésbicos no Sul Global

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