FAIRY TALES AND THE BLACK CHILD'S IDENTITY BUILDING PROCESS

Authors

  • Rosemary Lapa de Oliveira UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA

DOI:

https://doi.org/10.53282/sulsul.v1i02.750

Keywords:

teacher training; storytelling; teaching practices; orality

Abstract

This article is the result of actions developed in a 45-hour component in a post-graduate course (master's and doctorate), in 2018. Nineteen students enrolled in the component on their reading training and as a listener of stories were heard, dialoguing with their experiences as teachers, seeking to understand: what is the reading constitution of reading mediators? To achieve an answer to this question, sensitive listening was used as a methodological device for the production of information, recorded in a field diary, in addition to the individual writing of a memorial. The general objective was the description of mediations that are established in the classroom in the storytelling process through the orality of storytelling. The results pointed to pedagogical reflections on the approach to orality as a practice in classes with children, youth, adults and the elderly. The research was anchored mainly in: Soares (2004); Orlandi (2003) and Oliveira (2018).

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBIER, René. A escuta sensível na abordagem transversal. In BARBOSA, Joaquim (Coord.). Multirreferencialidade nas Ciências e na Educação. São Carlos: Editora da UFSCar, 1998.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 22.ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1988.
HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Parte 1. 15 ed. Petrópolis-RJ: Editora Vozes, 2005
JOSÉ, Elias. Memórias, cultura e literatura: o prazer de ler e recriar o mundo. São Paulo: Paulus, 2012.
LAPLANTINE, François. Aprender antropologia. São Paulo: Brasiliense, 1988.
MACEDO, Roberto Sidnei. A Etnopesquisa Crítica e Multirreferencial: nas Ciências Humanas e na Educação. Salvador: EDUFBA, 2000.
OLIVEIRA, Rosemary Lapa. Mediação da leitura: o enleituramento. In: DICKMANN, Ivanio (org). Vozes da Educação, volume VIII. São Paulo: Dialogar, 2018
ORLANDI, Eni Puccinelli. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 4 ed. Campinas-SP: Pontes, 2003
ORLANDI, Eni Puccinelli. A questão do assujeitamento: um caso de determinação histórica. 2007. Disponível em http://www.comciencia.br/comciencia/handler.php?section=8&edicao=26&id=296&tipo=1. Acesso em 15 set 2018
RINALDI, Carla. Diálogos Com Reggio Emillia. Escutar, investigar e aprender. Tradução. Vania Cury. 1. Ed. São Paulo: Paz e Terra. 2012.
ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane Helena Rodrigues; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012
SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. Memória coletiva e teoria social. São Paulo: Annablume, 2003.
SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. 3ª ed. Belo Horizonte: Aletria, 2012
SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Rev. Bras. Educ. n.25. Rio de Janeiro Jan./Apr. 2004
SOUZA, Ana A. Arguelho de. Literatura infantil na escola: a leitura em sala de aula. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2010

Published

2020-09-30

How to Cite

LAPA DE OLIVEIRA, Rosemary. FAIRY TALES AND THE BLACK CHILD’S IDENTITY BUILDING PROCESS. Brasil Profundo, [S. l.], v. 1, n. 02, p. 57–75, 2020. DOI: 10.53282/sulsul.v1i02.750. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/750. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Fluxo contínuo

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.